Sider

mandag 14. september 2015

SOLEDAD


Av: Tor Arve Røssland
Forlag: Aschehoug
Utgivelsesår: 2014

Soledad er ei 14 år gammel jente som bor i Norge og er halvt spansk og har svart hår. Hun er veldig smart, utholdende og systematisk, og det kommer godt med i denne boken. 

Soledad drar med faren sin på en øy i Norge som heter Utsira, der de skal være en stund. Men plutselig begynner det å skje merkelige ting. Det begynner å lyne og brenne overalt. Det blir et forferdelig uvær og Soledad kommer seg inn i sikkerhet. Men hvor er faren hennes?
Dagen etter våkner hun og er helt alene på hele øyen. Hvor er alle? Hvor er faren hennes? Hun savner faren hennes, men hun tør ikke å tenke på hva som kan ha hendt med han. Hun har undersøkt hele øyen, men det er bare henne igjen.

Soledad må klare seg helt alene i mange måneder, men heldigvis er hun ganske modig og utholdende. Hvis jeg var Soledad, ville jeg ikke klart å overleve så lenge. Men en dag kommer det en båt mot øyen. Skal de redde henne, eller skal de drepe henne? Hun vet jo ikke om det er helt kaos på fastlandet og om det er fullt av galninger der, så de kunne like gjerne komme for å drepe henne. Hun gjemmer seg. Røverne kommer og stjeler all maten hennes og bærer det med seg i båten. Men med en gang de starer motoren på båten, begynner en svart sky å komme nærme båten i en full fart. Det kommer et lyn ut av skyen, og båten blir truffet. Ingen av de som var i båten overlever. Angriper skyene?
Ha skal hun gjøre nå? Hun har nesten ingen mat igjen. Hun må komme seg inn på fastlandet. Med en båt? Men hva hvis hun blir truffet av lynet?
Soledad tar en liten båt og begynner å ro til fastlandet, men hun tør ikke å bruke motoren, fordi hun er redd for å bli truffet av lynet, selv om det er kjempelangt fra øyen til fastlandet. Hunden hun fant på øya er med henne. Når hun endelig er snart framme med en øy hun, begynner en strøm å ta henne mot en fjellvegg. De kommer til å krasje! Det siste hun hører er et stort bang og et hjerteskjærende klynk fra hunden. Så ble alt mørkt.

 Jeg syntes at boken var ganske lettlest og enkel. Boken var så fengende at jeg ikke kunne legge boken fra meg. Den var så dramatisk at jeg bare måtte lese og lese hele tiden. Da jeg leste, la jeg merke til at boken ble litt romantisk etter hvert. Men jeg ble litt irritert over hvordan boken sluttet, så jeg håper det kommer en bok til.
Denne boken passer bra til folk som ikke liker så godt å lese, fordi den var ganske lettlest og veldig spennende. Den passer selvfølgelig til de som liker å lese bøker og. Jeg vil anbefale denne boka sterkt.

Skrevet av: Anette 8B

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar