Sider

onsdag 21. oktober 2015

Nådegaven

Nådegaven, bok 1
Tittel: Nådegaven
forfatter: Kristin Cashore
Forlag: Cappelen Damm
Utgivelsesår: 2008

Oversatt av: Carina Westberg

Nådegaven handler om en ung jente kalt Katsa. Hun er en av dem som har nådegaven. Hun er niesen til kongen av Midtlun. Katsa lager en gruppe som redder andre, som hun kaller Rådet. Mange personer blir med Katsa, som Oll, Giddon, kongens sønn Rafin pluss mange andre. Rådet er til for å redde alle fra kongerikene: Midtlun, Nander, Lienid, Montsø, Austtil, Vester og Sunder.

Katsa møter en gutt, prinsen i Lienid. Hans navn er Gressling, men alle kaller ham Po. Sammen drar de ut på en reise for å finne ut hvem som stjal Pos bestefar. Katsa liker ikke å være så mye med ham, på grunn av hans nådegave. På denne turen vil Katsa lære Po teknikker til å slåss bedre. Hun får hjelp hos Blålind, en annen karakter i boken, til å gjøre det.
  
Handlingen er ganske forskjellig fra kapittel til kapittel. Men den er alltid spennende, artig og av og til bitte litt romantisk. Jeg syns den er realistisk, sjanger er fantasy. Det meste av handlingen går ut på å finne Pos bestefar. Boka inneholder også mye på slåssing og kampteknikk.

 Nådegaven er definitivt en bok jeg anbefaler til ungdom som liker fantasy-bøker. Jeg levde meg inn i teksten, det tipper jeg at du også kommer til å gjøre! Alle følelsene og tankene var veldig lett og forstå og leve seg inn i. Jeg er veldig glad for at denne boken har en oppfølger.


Skrevet av Iselin Kaspersen♥

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar